Stappen plan gedrag
Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich prettig en veilig voelen
op school en in de klas. Dit doen we door goed naar onze leerlingen te
kijken en luisteren. Ook het contact met ouders helpt ons daarbij.
Wij maken gebruik van de KWINK-methode waarin regels en afspraken staan
voor de manier waarop kinderen met elkaar omgaan. Daarnaast maken de kinderen
in de klas samen met de leerkracht ook afspraken over de omgang met elkaar
en materialen.
Maar natuurlijk komt het voor dat kinderen het lastig vinden om zich aan
deze
regels en afspraken te houden. Dit kan eenmalig zijn, maar dit kan ook
vaker voorkomen. Ook de ernst van het ongewenste gedrag verschilt per situatie.
De leerkrachten op De Markesteen vinden het belangrijk om allemaal op
dezelfde manier om te gaan met ongewenst gedrag. Daarom is een zogenaamd
stappenplan gedrag opgesteld. Dit is een stappenplan waarin staat wat leraren
kunnen doen en wat leerlingen kunnen verwachten bij ongewenst gedrag. Als
er sprake is van terugkerend of ernstig ongewenst gedrag betrekken wij
ouders uiteraard.
Dit staat allemaal beschreven in het stappenplan. Er is een stappenplan
voor de onderbouw (groep 1, 2 en 3) en een stappenplan voor de midden/bovenbouw
(groep 4 t/m 8). De leerkrachten bespreken het stappenplan regelmatig
met de leerlingen. De regels en afspraken zijn daarmee bekend bij de leerlingen.
Zij weten dus ook wat de consequenties van ongewenst gedrag (kunnen) zijn.
In de bijlage vindt u het stappenplan. Deze stappenplannen zijn vandaag ook met de kinderen in de groep besproken. Er zijn stappen plannen voor groep 1 t/m 3 en voor groep 4 t/m 8, daarnaast wordt er onderscheid gemaakt tussen situaties in de school en tijdens de tussenschoolse opvang.